mandag 6. oktober 2014

KANELSNURRER

Da har jeg prøvd meg på kanelsnurrer. 
Om de ser så bra ut kan diskuteres, men de smaker hvertfall kjempegodt !!

Gjærbakst smaker fantastisk, spesielt nybakt rett fra ovnen :)

Oppskriften har jeg lånt HER


INGREDIENSER

1 kg hvetemel
5 dl H-melk - 37 grader
150 g sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
1 egg
1 pk tørrgjær
150 g smør i terningar

FYLL

Smør - Kanel - Sukker


FREMGANGSMÅTE

1. Ha alle ingrediensene, untatt smøret, i en kjøkkenmaskin. 
Elt på sakte-middels fart i ca 10 min til du har en deig som slipper bakebollen.

2. Ha i smøret, delt i terninger, og elt videre i ca 10 min.

3. Dekk med plast og la heve så lenge du har tid, gjerne to timar.

4. Kjevl deigen til et stort rektangel. Smør den og strø over kanel og sukker.

5. Brett deigen en gang og del opp i 1-2 cm tykke strimler.
Tvinn strimlene og snurr/knyt de før du legg de på et bakepapirkledd stekebrett. 

6. Dekk med plast og la etterheve mens ovnen varmes opp.

Sett stekeovnen på 180 grader. 
Pensle med egg og strø eventuelt perlesukker på.

Stekes i 15-17 min.

Avkjøl på rist.


Kanelsnurrene som blir til overs, kan du pakke i brødposer og legge i fryseren.
Har du lyst på noe godt til kaffen eller noen banker på døren helt uventet,
kan du ta kanelsnurrer ut av fryseren, la de tine litt på benken 
før du varmer de noen minutter på
150 grader på varmluft.


Heidi's Matkrok

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar