torsdag 11. desember 2014

FLØTEKARAMELLER

Litt hjemmelaget snop hører med i jula...
Og hvem kan vel motstå herlige hjemmelagde 
fløtekarameller ??


INGREDIENSER

3 dl fløte
3 dl sukker
2 dl lys sirup
2 ss meierismør
2 ss vaniljesukker


FREMGANGSMÅTE

Bland alt i en jerngryte og kok det på middels varme.
Rør i blandingen innimellom med en tresleiv.
Noen ganger holder det med 30 minutter andre ganger, mye lengre.
Denne gangen kokte massen min i 1 time og 30 minutter :)


VANN TESTEN
Karamellmasse er ferdig kokt når du kan ta en teskje med litt masse i
 og dyppe den ned i et glass med kaldt vann
 uten at massen renner av, men kan formes som en kule.


Når karamellmassen er ferdig kokt,
heller du massen over i en papirkledd liten langpanne ca 20x30 cm
Sett langpannen i kjøleskapet 2-3 timer så massen stivner.
Ta de så ut av kjøleskapet, og del opp i passe biter.
Pakk de gjerne inn i cellofan eller annet.


Puttet en mandel oppi noen av formene.
Hadde jeg tenkt på dette før, så hadde jeg hakket opp litt nøtter
og blandet sammen med litt av karamellmassen.

Jeg valgte å helle min karamellmasse over i små søte aluminiumsformer.
Da kan en lett servere disse i en liten skål 
uten at de henger sammen :)

Oppbevares kjølig !!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar