torsdag 19. februar 2015

BYGGRYNSGRØT med kanel, sukrin gold og smørøye

Da har jeg laget byggrynsgrøt for første gang i mitt liv...
"På tide" tenker du kanskje nå :))) Å det har du så himmla rett i...
 
Dette var grøt helt etter min smak... 
Endelig en grøt med god tyggemotstand !!



INGREDIENSER
4 porsjoner
 
2 dl byggryn
5 dl vann - til bløtlegging
1 liter lettmelk
½ ts salt
2 dl lettkokt havregryn

 


FREMGANGSMÅTE

1. Legg byggrynene i kaldt vann natten over. 
Hell av det overflødige vannet. 
(Vannet som byggrynene har blitt blødtlagt i, skal ikke benyttes videre)

2. Ha melk, byggryn og salt i en kjele og kok opp under omrøring. 
La grøten småkoke i 15 minutter til byggrynene er møre. 

3. Tilsett havregryn og la det småkoke i ytterlige tre minutter. 

4. Smak så grøten til med litt salt. 


 
Jeg drysset kanel og sukrin gold over min grøt, 
og selvsagt et lite smørøye.
 
Og det smakte hinnsides godt, etter min smak !!

-------------------------------------------


HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar