fredag 20. februar 2015

HVETEBLOMST med sukker og kanel

Dette er en kake med utgangspunk i den populære Nutellakaken.
Jeg har brukt smør, sukker og kanel mellom lagene,
i stede for nutella.

Dette var mitt første forsøk,
og jeg oppdaget en del ting under veis som må forandres på :)


Så et lite tips fra meg er:
Ikke ha for klissete/løs deig og ikke lag den for stor.
Har du for klissete/løs deig, så får du ikke kjevlet emne tynt nok,
og lager du den for stor - så blir den rett og slett FOR STOR :)))

//bildene jeg har satt sammen, er lånt fra nettet//


FREMGANGSMÅTE

1. Del bolle eller pizzadeigen du velger å bruke,
 i fire like store emner, og kjevle hvert emne ut i fire like store sirkler.

2. Legg første sirke på en bakepapirkledd stekeplate.
Smør over mykt, romtemperert smør og dryss over 2 ss sukker og 1 ss kanel. 
Gjenta dette med lag to og tre, før du til slutt legger over den fjerde og siste sirkelen.
Du har nå en fin, rund kake med kanelfylt deig i fire lag på stekeplaten. 

3. Marker en sirkel på midten av kaken ved å presse lett ned med et glass eller fat. 
Skjær fra ytterkanten av sirkelmerket på midten av kaken, og ut til kanten.
Da får du disse remsene som skal tvinnes sammen.

4. Start så med å tvinne to og to remser fra hverandre 
og fest dem godt sammen i enden (se bilde 4)

Gjenta slik rundt hele kaken, og husk å ha litt luft mellom remsene, 
da kaken hever seg godt i ovnen.


  Etterheving og steking:

1. Ikke la stjernekaken etterheve for lenge.
Da blir det flettede mønsteret på kaken, mindre tydelig

2. Pensle med egg som er pisket lett sammen med litt melk.

Stek stjernekaken midt i ovnen,
 på den temperaturen som er oppgitt i oppskriften du har valgt å bruke.
Jeg har brukt DENNE oppskriften, og min stjernekake ble stekt på  
240 grader i 10 - 14 minutter


Deigen min ble litt for løs, så kaken fløt liksom litt utover,
men kaken smakte kjempegodt og var luftig og fin.

Fremgangsmåten og resultatet er hvertfall notert, 
så neste gang denne skal bakes, skal den ta seg finere ut på bildet :)

--------------------------------------------------

HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar