torsdag 12. februar 2015

LUFTIGE HORN


Utrolig lenge siden jeg har bakt horn,
så i dag fant jeg ut at det var noe jeg hadde lyst å gjøre.

Jeg liker IKKE godt stekt bakverk...
Jeg er derfor som en hauk, som passer på byttet sitt :)

Bakebrettet MÅ ut før bakverket 
blir for mye stekt :)))

 


INGREDIENSER

750 g mel
1 pk tørrgjær
1 ts salt
1 ss sukker
 100 g smeltet smør
4 dl lunken melk
2 stk egg



FREMGANGSMÅTE

1. Bland alt det tørre, 
tilsett så det smeltede smøret, den lunkne melka og eggene

2. La deigen heve i ca 45 minutter.

3. Del den ferdighevede deigen i to, og kjevle hvert emne ut til to store sirkler
hvor hver sirkel igjen deles i 8 trekanter.


4. Ønsker du fyll hornene, så fyller du de med det du måtte ønske
før du ruller de sammen til horn.
 
5. Etterhev i ca 30 minutter og pensler de med sammenvispet egg.
 Skal du ikke fylle de, så strø gjerne valmuefrø over.


Stekes på 200 - 210 grader i ca 12 - 15 minutter


Du kan gjerne fylle de med skinke og revet ost,
og et lite dryss med ost på toppen !!

Jeg har ikke fylt disse, 
bare penslet med egg og drysset over litt valmuefrø.

De smaker like godt med søtt som salt pålegg,
eller som tilbehør til en god suppe.
 
-----------------------------------


HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar