tirsdag 15. april 2014

Vaniljefudge med maldonsalt

Med to forsøk på å lage fudg i dag,
endte det første forsøket opp med telefonsamtale til Falcken :)
Blandingen sto for lenge i microen, og det som skulle bli en fin brun fudge,
ble til en svart forkullet masse og himla mye røyk...
Ja du kan godt le, men det gjorde ikke jeg da koden jeg skulle slå inn for å få stoppe
sirenen, var helt borte fra min hukommelse..

Men det endte god,
 og alle på Falck vet nå at jeg lager vaniljefudge til påske :)))

Dette er også flinke Linda Stuhaug sin oppskrift, og
orginaloppskriften hennes finner du her
 

INGREDIENSER
ca 10 store

1,5 dl vikingmelk
20 g (2ss) sukrin
20 g (2ss) sukringold
15 g yaconsirup
12 g smør


Bland sammen alle ingrediensene i en bolle,
og sett i mikroen på full effekt - 800 w eller 1000 w
Etter 5 minutter tar du bollen ut og rører litt. 
Sett den deretter inn igjen til du får en tykk, karamell-farget masse.
Dette kan ta litt tid, men sjekk hvert minutt etter at blandingen
har stått i microen tilsammen i 6-7 minutter.

Du kan også koke massen i en kjele, men dette vil ta ca 40-50 minutter. 


Strø litt maldonsalt i bunnen av silikonformer eller en bakepapirkledd firkantet form.
Hell deretter massen over i formene,
og sett de så kjølig til karamellene er stivnet.
Trykk karamellene ut av silikonformen og la stå kaldt.
Har du brukt en firkantet form, så kan du nå skjære de opp i passe biter.
 Oppbevares i kjøleskap, kanskje helt bakerst :)))


 Jeg hadde ikke yaconsirup, så jeg brukte maple syrup i stedet.
Formene jeg hadde, er kanskje ikke de beste til fudge, da de kanskje ble litt bløtere
siden jeg ikke hadde denne yaconsirupen.
Smaken ble himmelsk hvertfall.
Mye bedre smak på enn disse fudgene en kjøper i løs vekt,
og mye mye sunnere :)
Følger du oppskriften, så har hver bit et kcaloriinnhold på ca 29 kcal,
mot de du finner i løsvekt på butikken til 75 kcal pr bit !!

Jeg vet hva jeg velger, gjør du ??



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar