onsdag 22. oktober 2014

NAKKEKOTELETTER med rotgrønnsaker rett i ovnen

Har aldri vært noe særlig glad i stekelukt,
så det jeg kan putte i ovnen istede for stekepanna, digger jeg :)))

Mannen kom hjem med rotgrønsaker fra REMA 1000 her en dag,
og da jeg lurte litt på hva jeg skulle ha som tilbehør 
til mine nakkekoteletter i dag, 
falt valget på de...

Det ble skikkelig god smak med denne varianten,
så derfor legger jeg ut oppskriften.



INGREDIENSER
til 2 personer

4 stk nakkekoteletter
Salt & pepper
 
3 stk gulrot
1 stk sellerirot
1 stk gule beter 

Ca 2. dl vann
Smør



FREMGANGSMÅTE

1. Forvarm stekeovnen til ca 175 grader

2. Skyll og tørk kotelettene og kryddre de godt med salt & pepper.
Legg de så over i en ildfast form.

3. Skrell gulrot, sellerirot og gule beter og kutt opp i passe biter.
Jeg brukte sellerirot og gule beter på størrelse med et stort eple

4. Legg de oppkuttede rotgrønnsakene i formen,  mellom og under kotelettene.

5. Hell vann i formen til vannet rekker halveis opp på kotelettene,
 og ha tilslutt over 4-5 store smørklatter.

6. Sett formen inn i den forvarmede ovnen på midterste rille i 1 1/2 - 2 timer.
Snu kotelettene noen ganger under stekingen.

Da ingen ovn er lik, bør du passe på at det er nok varme
eller at det ikke blir for varmt og blir svidd.


Jeg serverte ris til, men her tar du det du liker best !!
Ris, kokte poteter, potetmos...



HEIDI's MATKROK
mvh Heidi

1 kommentar: