onsdag 7. januar 2015

GROVT ELTEFRITT BRØD I LEIRGRYTE


Da ble det endelig eltefritt brød her hos meg også...
Trodde faktisk ikke det var SÅÅ enkelt :)))

Jeg har brukt min leirgryte Schlemmetopf
og den funket som bare det :)


INGREDIENSER
1 brød


450 g hvetemel
50 g kruskakli
50 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g solsikkefrø
1/2 ts tørrgjør
1 ts salt - gjerne havsalt
 1/2 ts sukker - bringer frem smakene og hjelper gjæren
 5 dl kaldt vann


FREMGANGSMÅTE

1. Bland alt det tørre med en sleiv, ha i vann og rør lett sammen. 
 Dekk det så til, og la det stå på kjøkkenbenken i 12- 18 timer (over natten)

2.  Legg bakepapir på kjøkkenbenken og stør godt med mel på.
 Hell ut deigen og "brett" den sammen flere ganger.
 Rotèr deigen 90 grader og brett igjen.
 Bruk mere mel hvis det er klissete.

3. Legg deigen med bretten ned, og la den etterheve ca 2 timer

4. Etter ca 1 1/2 times heving, setter du ovnen på 250 grader.
 Bruker du leirgryte, så må du huske på at den må stå i vann 
ca 30 minutter før den skal brukes...

5. Sett inn en ildfast form/ jerngryte/ leirgryte med lokk samtidig 
og la den stå i 30 min - uten brødet.
  6. Ta så gryta ut og sett den på en rist.
  Hvelv deigen over i formen og rist den på plass
slik at den "legger" seg.

7. Stek på nederste rille med lokk i 30 min.
Ta av lokk og stek videre i ca 15 min.
 
Ta brødet ut av formen og bank under...
HUL lyd = ferdig



 Brødet ble KNALLGODT !!
Sprø og god skorpe og saftig og smakfult inni.

Mannen er fornøyd :)
Han er begynt i ny jobb, og må heretter ha nistepakke med seg hjemmefra.
Tror han allerede har funnnet ut  hvor ofte jeg må bake,
for at han skal kunne ha ferskt godt brød i nistepakka hver dag :)))

Det blir ikke siste gang jeg lager eltefritt brød...
Det finnes mange oppskrifter som
kan prøves ut...



HEIDI'S MATKROK
mvh Heidi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar