lørdag 6. juni 2015

PIZZA MED BLOMKÅLBUNN

Her en dag, fikk jeg en "snap" fra min datter med bilde av en pizza...
Teksten på bildet var: 

"Mmmm, deilig pizza med blomkålbunn"

Jeg merket jeg rynket litt på nesen, 
da jeg ikke helt greide å forestille meg dette med blomkål som bunn...

Da var det en ting å gjøre, lage den selv :)



Jeg må si jeg ble overrasket, og med tanke på kaloriinnholdet,
så er dette en pizza en kan spise med god samvittighet.

Hele bunnen er på ca 200 kalorier, og bruker du mager kesam eller creme fraiche,
så kan du spise en hel pizza alene uten den store utskeielsen liksom :)



INGREDIENSER BUNN

1 stk blomkålhode (medium-stor)
2 stk egg
2 stk eggehviter
1 neve revet ost
1-2 klype salt
Tilsett gjerne krydder etter eget ønske



FREMGANGSMÅTE

1. Vask og rens blomkålhode for blader.

2. Rasp så blomkålhode til du sitter igjen med kjernen.

3. Tilsett eggene, eggehvitene, osten og saltet og bland godt.

4. Trykk massen ut på et bakepapirkledd stekebrett,
og stek bunnen på 210-220 grader midt i ovnen i 20-30 minutter.
Bunnen skal bli litt gylden på toppen.

5. Ha så over ønsket topping og stek videre til pizzaen er ferdig.



INGREDIENSER TOPPING

1 beger kesam - eller creme fraiche
1-2 fedd hvitløk - presset
1-2 ts tørket timian
Salt
----------------------------------------------------
Revet ost
Spekeskinke
Champignon



FREMGANGSMÅTE

1. Bland godt sammen alle ingrediensene, og smør dette utover den for-stekte pizzabunnen.

2. Dryss over ønsket mengde revet ost, og legg champignon og spekeskinke over.

3. Stek så videre til osten har smeltet, og spekeskinken er blitt litt sprø i kantene.


--------------------------------------------------------------

HEIDI'S MATKROK
Mvh Heidi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar